مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری با رویدادهای نوآورانه آموزشی

مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری با رویدادهای نوآورانه آموزشی

تحقیقات نشان داده است که مشارکت دادن دانش‌ آموزان در فرآیند یادگیری، توجه و تمرکز آنها را افزایش می‌دهد. آنان را تشویق می‌کند تا مهارت‌های تفکر انتقادی سطح بالاتر را تمرین کنند و تجربیات یادگیری معنادار را ترویج می‌کند. مربیانی که رویکرد دانش آموز محور را برای آموزش اتخاذ می کنند، فرصت های مشارکت دانش آموز را افزایش می دهند. رویدادهای نوآورانه آموزشی فرصتی برای مشارکت دانش آموزان در یادگیری ایجاد می کند.

روش های مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری

تدریس در اصل نباید یک سخنرانی یک طرفه باشد اما در عمل معمولا چنین است. به همین دلیل است که همه معلمان نمی توانند دانش آموزان خود را در فرایند یاددهی-یادگیری در کلاس درس خود درگیر نگه دارند. بر این اساس، دانش‌آموزان هرگز نمی‌توانند تنها با نشستن در کلاس درس و گوش دادن به سخنان معلمان خود و همچنین تحویل پاسخ‌های آماده یا حفظ تکالیف از پیش تعریف شده، چیزی یاد بگیرند. یکی از عوامل کلیدی موفقیت یک پروژه یادگیری، تعامل است.

تحقیقات نشان می‌دهد که گنجاندن برخی رویدادهای نوآورانه و فعالیت‌های مرتبط به هم در هر الگوی آموزشی می‌تواند مشارکت دانش‌آموزان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این تعامل به صورت عاطفی، شناختی و همچنین رفتاری انجام می شود. در نتیجه بر یادگیری و دانش دانش آموزان تأثیر مثبت می گذارد.

به عبارت دیگر، دانش‌آموزان می‌توانند یادگیری را به تجربیات گذشته خود مرتبط کنند و قادر هستند آن را در طول فعالیت‌های روزانه خود به کار گیرند.

مشارکت دادن دانش آموزان کلید سری یادگیری است. وقتی دانش‌آموزان به طور فعال درگیر یا مشارکت برای پیگیری دانش هستند، علاوه بر یادگیری بهتر و عمیق بهتر، در واقع برای خود زندگی بهتری در پیش رو آماده می‌کنند.

برای جلوگیری از انحراف دانش‌آموزان از درس و درگیر نگه‌داشتن آن‌ها در یادگیری، نکات رایج آموزشی وجود دارد که هر معلم باید آن‌ها را در الگوی کلی تدریس خود بگنجاند.

در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری انجام دهید:

از دانش قبلی دانش آموزان استفاده کنید

اگر به عنوان یک معلم، طرح کلی درس یا برنامه را با دانش قبلی آنها مرتبط کنید، می توانید انگیزه یادگیری را در دانش آموزان ایجاد کنید. دانش‌آموزان به ندرت علاقه‌مند به شرکت در سخنرانی‌ها هستند، زمانی که دانش قبلی در مورد موضوع ندارند.

«مهمترین عاملی که بر یادگیری تأثیر می گذارد همان چیزی است که یادگیرنده از قبل می داند.» دیوید آزوبل، روانشناس تربیتی

فهمیدن آنچه دانش‌آموزان شما قبلاً می‌دانند می‌تواند به طور قابل توجهی به شما در ارائه آموزه‌های خود به دنبال سطح چالش علمی مناسب و شناسایی و اصلاح بسیاری از تصورات غلط دانش‌آموزان کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است سخنرانی خود را با چند سؤال باز شروع کنید، که از دانش آموزان بخواهید که به آنها دو به دو پاسخ دهند.

علاوه بر این، ممکن است چند سوال چند گزینه ای بپرسید که بر اساس اطلاعاتی است که انتظار دارید قبلاً بدانند. این به شما کمک می‌کند تا نقاطی را که باید شکاف‌های درک را پر کنید و مواردی را که دانش‌آموزان قبلاً از آن‌ها می‌دانند کنار بگذارید. از اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای ساختن دوره‌ای استفاده کنید که دانش بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد و آن را با درک موجود آنها پیوند دهد. با این وجود، بهره برداری از دانش قبلی فراگیران، راه موثری برای شروع دوره جدید و حتی راه بهتری برای درگیر کردن فراگیران با پروژه های یادگیری از همان ابتدا است.

علایق دانش آموزان را برانگیزید

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که دانش ‌آموزان شما مطالب درسی شما را دوست ندارند و نسبت به یادگیری کاملاً بی‌علاقه یا بی‌طرف هستند. برای غلبه بر این مسئله، اچ. ریچارد میلنر، مدیر مرکز آموزش شهری در دانشگاه پیتسبورگ، پیشنهاد می‌کند که اگر دانش‌آموزان ارتباط بین مواد درسی و علایق شخصی خود را ببینند، می‌توانند انگیزه بیشتری برای کار داشته باشند.

بنابراین، از جذابیت ها یا علاقه دانش آموزان خود استفاده کنید و دریابید که زبان آموزان شما چه چیزی را بیشتر دوست دارند یا به آن علاقه دارند. از این زمینه های علایق به عنوان محرک های طبیعی استفاده کنید و مشارکت آنها را در یادگیری افزایش دهید. شما می توانید از بسیاری از استراتژی های ساده برای گنجاندن چنین زمینه هایی از علایق در طرح کلی دوره خود استفاده کنید. این به آنها در درک بهتر مطالب و افزایش توانایی نگهداری آنها کمک می کند. همچنین، این امر به جلب توجه یادگیرنده به سمت موضوع و بهبود دامنه توجه آنها همراه با زمان صرف شده برای هر کار کمک می کند.

دانش آموزان در حال کار گروهی

بنابراین، از این استراتژی ساده نهایت استفاده را ببرید و علایق یادگیرندگان را در سرتاسر مطالب درسی خود لحاظ کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، ایجاد تکالیفی است که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا علایق و تجربیات خود را با سایر هم‌آموختگان به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، دانشجویان علوم ممکن است ترجیح دهند عوامل مشترک را از طریق فیلم ها یا بازی های ویدیویی مختلف کشف کنند. این تمرین همچنین از شما می‌خواهد که به تنهایی با دانش‌آموزان گفتگو کنید و در مورد آنها و از آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید. به طور کلی استفاده از آموزش علاقه محور و برگزاری رویداددهای آموزشی علاقه محور در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

بحث های کلاسی راهی برای مشارکت دادن دانش آموزان

در طول سفر یادگیری، معلم نباید همیشه در مرکز بحث باشد. آنها باید فراگیران را تشویق کنند تا تجربیات و رویدادها را از جامعه یا خانه خود به اشتراک بگذارند. زمانی که محیط مناسب برای آن وجود داشته باشد، مشارکت فراگیران بسیار بیشتر می شود.

به فراگیرانتان اجازه دهید در مورد اتفاقات زندگی خود، چه در داخل و چه در خارج از موضوع یادگیری، با یکدیگر صحبت کنند. این به آنها امکان می دهد مواضع خود را ثابت کنند و به صحبت های دیگران گوش دهند. آنها باید اجازه داشته باشند که درباره هر اطلاعاتی که دوست دارند بحث کنند. هنگامی که شما چنین شرایطی را تشویق کردید، فراگیران شما موضوعاتی را مطرح می کنند که دوست دارند در مورد آنها بحث کنند. علاوه بر این، شما نیز می‌توانید موضوعاتی را برای آن‌ها تعیین کنید که به آن‌ها اجازه می‌دهد درباره یک موضوع بحث کنند و دیدگاه فردی خود را در مورد یک موضوع خاص به اشتراک بگذارند.

رویدادهای آموزشی مرتبط با موضوع درس را طراحی و اجرا کنید

با هدف مشارکت فراگیران، ضروری است که فراگیران فعالیت ها و رویدادهی آموزشی طراحی شده شما را به طور معنادار و مفید درک کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اگر دانش‌آموزان نتوانند فعالیت‌های یادگیری خود را شایسته تلاش یا سرمایه‌گذاری زمانی تلقی کنند، نمی‌توانند تا سطح رضایت‌بخشی درگیر یادگیری باشند. برای در نظر گرفتن بدترین موارد، آنها ممکن است به عنوان یک واکنش طبیعی، به طور کامل از دوره خارج شوند.

بنابراین، قبل از طراحی رویدادهای یادگیری، باید از زمینه های مورد علاقه و ترجیحات یادگیری آنها استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های یادگیری توسعه‌یافته باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموز برای مشارکت بیشتر در یادگیری می‌شود، باید آنها را برایشان معنادار و جذاب نگه دارید.

به عنوان مثال، این رویدادها را مطابق با تجربیات و دانش قبلی دانش آموزان به هم متصل کنید و ارزش یا معنای فعالیت تعیین شده را به روش های مرتبط منعکس نمایید.

استارتاپ رویدادیشو، علاوه بر طراحی و اجرای رویدادهای نوآوزانه آموزشی به مدیران، مربیان و معلمان خدمات کوچینگ در زمینه های مختلف آموزشی ارائه می کند.


منابع:

https://teaching.washington.edu/topics/engaging-students-in-learning/

https://raccoongang.com/blog/how-engage-students-learning/


موسی توماج ایری

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه آموزش

هم بنیانگذار استارتاپ رویدادیشو

ایمیل:       mtoumajiri@gmail.com

وبسایت:    www.mousatoumaj.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *