یادگیری خارج از کلاس با رویدادهای نوآورانه آموزشی

یادگیری خارج از کلاس با رویدادهای نوآورانه آموزشی

هدف مدرسه این است که دانش آموزان را برای زندگی فراتر از مدرسه آماده کند. جامعه امروزی تقاضای بیشتری برای خودآگاهی و مهارت های تخصصی تر دارد. یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای کمک به پیشرفت دانش ‌آموزان، استفاده از تجربیات یادگیری خارج از کلاس است. استفاده از یادگیری کلاس درس در خارج از مدرسه می تواند با نشان دادن کاربردهای واقعی تئوری هایی که دانش آموزان در مدرسه می آموزند، تجربه آموزشی را غنی تر کند.

یادگیری خارج از کلاس چیست؟

اصطلاح یادگیری خارج از کلاس (Out-of-Class Learning) به معنای استفاده از مکان هایی غیر از کلاس درس یا مدرسه برای آموزش و یادگیری است. یادگیری خارج از کلاس معمولا بر آموزش رویداد محور مثل بیرون بردن کودکان و نوجوانان، ارائه تجربیات چالش برانگیز، هیجان انگیز و متفاوت برای کمک به آنها برای یادگیری، مبتنی است.

مکان ها ممکن است به یک جای خاص، فعالیت یا کارگاه اشاره داشته باشند، اما صرف نظر از جایی که یادگیری خارج از کلاس درس انجام می شود، هدف آن یکسان است.هدف این است که به دانش آموزان یک تجربه یادگیری در دنیای واقعی بدهید که آنها را برای موفقیت در زندگی فراتر از مدرسه آماده می کند.

تجارب یادگیری خارج از کلاس با تجربیاتی که از طریق روش‌ های آموزشی مرسوم به وجود می‌آیند، متفاوت است. زیرا ممکن است دانش‌آموزان تشویق شوند تا طیف گسترده‌تری از مهارت‌ های نرم مانند کار گروهی، رهبری و مدیریت تعارض را در محیط یادگیری خود استفاده کنند.

محیط‌های یادگیری خارج از مدرسه بر حوزه ‌ای از یادگیری تمرکز می‌کنند که به‌ طور نسبتا کمتری معرفی شده‌ اند. این حوزه ها با عناوینی چون مهارت ‌های یادگیری قرن بیست و یکم یا مهارت ‌های نرم شناخته می ‌شود. جان دیویی در اوایل دهه 1900 این حوزه را حوزه عاطفی نامید. این مفهوم از یادگیری، چیزهایی فراتر از آنچه شما می دانید و انجام می دهید را پوشش می دهد. اصطلاحاتی که اغلب با این حوزه مرتبط هستند مواردی مانند علاقه، نگرش، پشتکار و انعطاف پذیری هستند.

چرا یادگیری خارج از مدرسه ضرورت دارد؟

تدریس متعارف بر تکرار و به خاطر سپردن برای آموزش دانش آموزان متمرکز است و برای به اشتراک گذاشتن دانش جدید و آموزش دانش آموزانی که با گوش دادن به بهترین شکل یاد می گیرند، مفید است. با این حال، آموزش متعارف دانش آموزان را تشویق نمی کند تا مهارت های تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم گیری را توسعه دهند.

یادگیری خارج از کلاس فرصت های بیشتری برای یادگیری این مهارت ها فراهم می کند. یادگیری خارج از کلاس نه تنها می تواند منجر به درک عمیق تری از مفاهیم چالش برانگیز شود، بلکه قادر است بستر مناسبی را برای یادگیری در بسیاری از زمینه ها فراهم کند.

هدف از یادگیری خارج از مدرسه (Out-of-School Learning) غلبه بر ناتوانی های یادگیری، رشد استعدادها، تقویت ارتباطات و تحرک اجتماعی و افزایش علاقه به آموزش با ایجاد فرصت های یادگیری بیشتر در دنیای واقعی است.

در مطالعه ای که توسط مرکز ملی دانشگاه UCLA برای تحقیقات در مورد ارزیابی، استانداردها و پیشرفت دانش آموزان (CRESST)  انجام شد، ثابت شد که یادگیری خارج از مدرسه، علاقه به آموزش و خود مدرسه را افزایش می دهد.

دانش آموزان در رویداد خارج از مدرسه

مزایای مستقیم یادگیری خارج از کلاس

یادگیری خارج از کلاس می تواند به معلمان کمک کند تا برای یادگیری اشتیاق ایجاد کنند. زمینه دنیای واقعی را فراهم کنند و دانش آموزان را در معرض طیف وسیعی از مشاغل و فعالیت ها قرار دهند.

دانش آموزانی که یادگیری خارج از کلاس را تجربه می کنند از افزایش عزت نفس بهره مند می شوند و بیشتر درگیر خودآموزی می شوند.

شواهد نشان می‌دهد که یادگیری خارج از کلاس می‌ تواند به افزایش موفقیت، بهبود رفتار کلاسی و بهبود مشارکت دانش‌آموزان، از جمله آن هایی که به سختی در محیط کلاس مشارکت می‌کنند، کمک کند. تحقیقات [1] نشان داد که یادگیری خارج از کلاس به طور قابل توجهی به افزایش استانداردها و بهبود رشد فردی، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان کمک می کند.

در سال 2016، انجمن سفر مدرسه (School Travel Forum) یک مطالعه تحقیقاتی مستقل انجام داد تا دریابد که چگونه سفرهای مدرسه و یادگیری خارج از کلاس درس بر رشد دانش ‌آموزان تأثیر می‌ گذارد. آنها دریافتند که 60 درصد از معلمان پس از شرکت در یک سفر مدرسه متوجه افزایش اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و آرامش دانش آموزان شدند. همچنین 61 درصد از دانش آموزان نمره ای بالاتر از نمره پیش بینی شده خود کسب کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که در حالی که بیشتر معلمان آرزو می کنند که بتوانند یادگیری بیشتری را خارج از کلاس درس ارائه دهند، 67٪ انها، هزینه و سازمان را به عنوان عوامل بازدارنده اصلی خود ذکر کردند.

مزایای غیر مستقیم یادگیری خارج از کلاس

معمولا یک تجزیه و تحلیل هزینه-فایده هنگام تصمیم گیری برای سازماندهی فعالیت های یادگیری خارج از کلاس درس انجام می شود. هزینه های مربوط به هماهنگی یادگیری خارج از کلاس شامل محل اقامت، حمل و نقل، بیمه، هزینه های کارگاه آموزشی و زمان لازم برای تکمیل مدارک و امثال آن است. فواید مستقیم معمولا شامل مواردی است که در بالا اشاره کردیم. و درک بهتر یک مفهوم یا موضوع و یادگیری های مرتبط با آنها را در بر می گیرد.

تجزیه و تحلیل هزینه و فایده می تواند در تصمیم گیری مفید باشد. مدیران مدارس اغلب فراموش می کنند که بسیاری از مزایای مستقیم و غیرمستقیم که از یادگیری خارج از کلاس به وجود می آید را در نظر بگیرند. این موارد شامل کاهش مشکلات رفتاری، نگرش مقبول تر نسبت به تفاوت ها و تنوع فرهنگی، یا تحریک کنجکاوی در مورد آینده شغلی است.

همه این ها نمونه هایی از مزایایی هستند که تأثیر مثبتی دارند اما به راحتی قابل اندازه گیری نیستند. به همین دلیل، سازماندهی یک سفر مدرسه یا سایر تجربیات یادگیری خارج از کلاس ممکن است پرهزینه تر از آنچه که هست به نظر برسد.

دانش آموزان در یک مزرعه کار می کنند

روش های اجرای یادگیری خارج از مدرسه

یادگیری خارج از مدرسه معمولا توسط خود مدرسه هماهنگ نمی شود. تجارب خارج از مدرسه با شرکای اجتماعی مانند موزه ها، امکانات ورزشی، ابتکارات خیریه ها و غیره سازماندهی می شود.

تجربیات خارج از مدرسه می تواند از آموزش خدمات و مشاغل مختلف تا مدرسه تابستانی و شرکت در نمایشگاه ها یا رویدادهای مختلف باشد. یا معمولا در تجارب روزانه در بعد از مدرسه با سرمایه گذاری های خلاقانه مانند رویدادهای هنری، فرهنگی و حتی ورزشی رخ می دهد.

نمونه رویدادهای آموزشی خارج از کلاس

چند نمونه از رویدادهای یادگیری خارج از مدرسه عبارتند از:

  •     باشگاه اختراع و اکتشاف
  •     باشگاه های مطالعه – گسترش برنامه درسی
  •     مربیگری توسط سایر دانش آموزان و بزرگسالان، از جمله والدین
  •     یادگیری در مورد یادگیری
  •     خدمات اجتماعی و شهروندی
  •     هفته های مطالعه یا کتابخوانی آخر هفته ها

نقش سازمان ها در یادگیری خارج از کلاس

تحقیقات بنیاد والاس مشخص کرد که یادگیری خارج از مدرسه فرصتی عالی برای کشف و پرورش استعدادها است. به خصوص اگر یک سازمان حرفه ای یک محیط یادگیری ایجاد کند. در این صورت گروهی از دانش آموزان را در ایجاد یک محصول، ارائه یا عملکرد حرفه ای و قابل مشاهده برای عموم راهنمایی کند. شرکت‌ها، مؤسسات فرهنگی و سازمان‌های غیردولتی می‌توانند تجربیات ارزشمند یادگیری خارج از مدرسه را ارائه دهند.

سازمان‌ها بر اساس کیفیت تجربه، چه هدفشان ترویج سبک ‌های زندگی فعال و سالم، افزایش مشارکت جامعه و بازدیدکنندگان / اعضا، علاقه‌مندی به پروژه‌های مسئولیت شرکتی شرکت و فرصت‌های شغلی باشد، نتایج مفیدی را مشاهده خواهند کرد.

رویدادیشو؛ طراح و مجری رویدادهای نوآورانه یادگیری خارج از کلاس

تیم تخصصی رویدادیشو با اشراف بر وجوه مختلف یادگیری خارج از کلاس، آماده طراحی و اجرای رویدادهای نوآورانه آموزشی و همکاری با مدارس و سایر موسسات آموزشی-فرهنگی می باشد.

 

[1] http://lotc.org.uk/wp-content/uploads/2010/12/Ofsted-Report-Oct-2008.pdf


منابع:

https://www.k12academics.com/alternative-education/out-school-learning

https://www.aaas.org/importance-out-school-learning

https://www.easchooltours.com/blog/the-benefits-of-learning-outside-the-classroom


موسی توماج ایری

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه آموزش

هم بنیانگذار استارتاپ رویدادیشو

ایمیل:       mtoumajiri@gmail.com

وبسایت:    www.mousatoumaj.ir


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *