آموزش رویداد محور چیست؟

آموزش رویداد محور

همان طور که از عنوان آن مشخص است آموزش رویداد محور (event-oriented education) رویدادها را در محور فرایند یاددهی-یادگیری قرار می‌دهد. آموزش رویداد محور هم به عنوان یک رویکرد آموزشی و هم به عنوان یک روش آموزشی به کار گرفته می شود.

سه مدل آموزش رویداد محور

آموزش رویداد محور یا رویکرد مبتنی بر رویداد (event-based approach) در آموزش، به سه طریق ممکن است در فرایند یاددهی-یادگیری به کار گرفته شود.

  1. رویدادها به عنوان موضوع
  2. رویداد به عنوان روش
  3. رویداد به عنوان موضوع و روش

در ادامه به بررسی هر یک از شیوه‌ های آموزش رویداد محور می ‌پردازیم.

رویداد به عنوان موضوع

در این روش از آموزش رویداد محور، رویدادهای مختلف گذشته یا حال در زمینه‌های مختلف، در آموزش موضوعات مرتبط به کار گرفته می‌شوند.

به طور مثال «خبر وقوع زلزله» در منطقه‌ای خاص بهانه ‌ای می ‌شود تا در درس علوم در مورد علل زلزله و موضوعات مرتبط مثل لایه‌ های مختلف کره زمین و امثال آنها بحث شود. در عین حال روش ‌های آمادگی برای زلزله و آگاهی ‌ها و مهارت‌ های لازم برای مواجهه با زلزله به دانش آموزان آموزش داده می شود.

یا رخداد «تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا» برای آموزش شیمی هوا، نقش اکسیژن در تنفس، علل آلودگی هوا و راه‌ های مواجهه با شرایط آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویدادهای مختلف طبیعی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره می‌توانند به عنوان موضوعات آموزش رویداد محور استفاده شوند.

رویداد به عنوان روش

در این مدل از آموزش رویداد محور، فرایند یاددهی-یادگیری در قالب یک رویداد آموزشی انجام می ‌شود. در این شیوه، از «رویداد» به عنوان روش آموزش استفاده می‌شود. مثلا به جای آموزش از راه سخنرانی، یک رویداد آموزشی طراحی و اجرا می ‌شود. رویدادهای آموزشی گانیه به عنوان نمونه ای از این روش است.

در این نوع آموزش معمولا خود دانش آموزان نقش فعالی ایفا می ‌کنند.

رویداد به عنوان موضوع و روش

در این مدل، هم رویدادهای خاص به عنوان موضوع قرار می ‌گیرند و هم فرایند یاددهی – یادگیری در قالب رویداد انجام می ‌گردد. به طور مثال در مورد رویداد زلزله، در عمل علت بروز آن در اشل آزمایشگاهی به کودکان نشان داده می ‌شود و آنها شیوه مواجهه با زلزله را در قالب یک مانور زلزله در مدرسه تمرین می‌ کنند.

رویکرد آموزشی مبتنی بر رویداد

ویژگی های آموزش رویداد محور

ایده ‌ها و تصمیم ‌گیری کودکان در رویکرد مبتنی بر رویداد نقش اساسی دارند. آنها تشویق می شوند تا با استفاده از تجربیات خود، رویدادها را در زمینه های زندگی واقعی برنامه ریزی و اجرا کنند.

یک رویکرد مبتنی بر رویداد ممکن است شامل تحقیقات، حل مسئله و بازی باشد. زمینه ای برای یادگیری فراهم می کند که برای کوتاه مدت یا بلندمدت پایدار است و فرصت هایی را برای کودکان فراهم می کند تا دانش و عمل را به هم متصل کنند. آنها هنگام برنامه ریزی و اجرای رویدادها از دانش و تجربیاتی استفاده می کنند که از نظر اجتماعی و فرهنگی مهم است.

رویکرد آموزش رویدادمحور می تواند ابعاد مختلف هوش و مهارت های زندگی را در کودکان تقویت کند.

آموزش رویدادمحور اگر به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد، دارای ویژگی هایی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • فعالیت و پویایی دانش آموزان
  • عاملیت دانش آموزان
  • مشارکت و کار گروهی
  • خلاقانه
  • بازی وار بودن
  • نشاط آور

نقش معلمان در رویکرد آموزشی مبتنی بر رویداد

معلمان ممکن است نقش های زیر را ایفا کنند:

  • علایق و تجربیات کودکان را برانگیخته و آنها را به سمت صحنه سازی یک رویداد سوق دهد.
  • راهنمای برنامه ریزی، آماده سازی، تمرین و اجرای رویدادها.
  • ترویج عاملیت کودک، از جمله ایده ها و افکار کودکان در تصمیم گیری رویدادها.
  • مهارت های مورد نظر در کار گروهی و مشارکت را به صراحت آموزش داده و مدل سازی کند.

نقش دانش آموزان در آموزش رویدادمحور

نقش اساسی در آموزش رویدادمحور را خود دانش آموزان به عهده دارند. این نقش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برنامه ریزی، آماده سازی، تمرین و اجرای رویدادها در زمینه های زندگی واقعی.
  • شناسایی، کاوش و مقایسه فعالیت ها و اشیاء فرهنگی متنوع.
  • نظرات خود را بیان کنند و به نظرات دیگران در طول رویکرد مبتنی بر رویداد گوش دهند.
  • شناسایی تفکر مورد استفاده برای حل مشکلات در موقعیت های معین.
  • افکار خود را در مورد اقدامات ممکن به اشتراک بگذارند.

آرم رویدادیشو

سخن آخر

آموزش رویدادمحور، یکی از رویکردها و روش های جدید آموزشی است که علاوه بر مزایای آموزشی خاص خود، باعث ایجاد نشاط و پویایی در محیط های آموزشی می گردد. کانون فرهنگی رویدادیشو در این راستا به ارائه آموزش، مشاوره و مربیگری در زمینه طراحی و اجرای رویدادهای نوآورانه آموزشی می پردازد.


منابع:

https://earlychildhood.qld.gov.au/early-years/age-appropriate-pedagogies/approaches/event-based-approach

https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9780429485534-28/event-based-learning-sharples-mike

https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-seven-ways-to-bring-current-events-into-the-classroom/2020/01


موسی توماج ایری

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه آموزش

هم بنیانگذار استارتاپ رویدادیشو

ایمیل:       mtoumajiri@gmail.com

وبسایت:    www.mousatoumaj.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *